Vad är en vän?

Alla har vi olika definitioner på vad vänskap är, och alla tycker vi att det är viktigt att ha riktiga vänner och tids nog inser vi alla att vänner är en stor del av vårt liv. Men frågan är vad en vän verkligen är?

Det värsta är när vänner är själviska och inte delar med sig. Vänner som har jobb och som kan rekretyra in andra vänner in till branchen men låter bli bara för att få behålla pengarna och jobbet för sig själv. jag har själv hjälpt vänner att få arbete och gett dom en chans in i en branchen de aldrig skulle vara inne i, och jag har fått se hur vännen smyger sig bakom ryggen på en och fjäskar sig uppåt till en plats som man själv från första början pratat om att vilja ha.

Än värre är det när vännen inte skyddar en vid skitsnack och när andra pratar illa om en, när vännen själv vet att det inte är sant. Jah det kallar jag feghet. Att inte kunna försvara och skydda sin vän för att man råkar vara vara vara i den andra personens bekantskap, En vän ska alltid skydda dig ocH aldrig låta någon snacka illa om dig, hon ska skydda dig från allt det där. Inte vara feg och fjäskig bara för att verka "vara den bästa tjejen". Sånt där kanske man förlåter tids nog, men man glömmer det inte..

Hur det än blir med tiden så måste man nog omdefinera vänskap och listan på vännerna. Frågan på vem som är de riktiga vännerna? Aldrig har jag filosoferat så mycket på vad en vän egentligen är, men när stjärnan faller på plats, så börjar allt annat falla in..  Jag börjar närmare nu med åren se vem som verkligen hör av sig och bryr sig, oavsett om man befinner sig på halva jordklotet eller under samma stad, jah då är en fluttig telefonsamtal inget att vara snål över. Finns inga ursäkter för sånt. Nu är det slut med all dumhet och snällhet man gått och burit på.. Japp jag har börjat vaknat och förstå sånt jag förr inte gjorde.

En vän är någon som ställer upp i alla lägen. En vän hör av sig med jämna mellan rum. En vän har alltid en öppen famn, alltid en axel att gråta mot. Dom har alltid mobilen på så du kan ringa när du än behöver dom, och dom ska svara på telefonen oxå. Dom bryr sig om dig och hjälper dig med vad det än är och frågar efter dig och hur du mår speciellt när de vetat att du inte varit på tipp-topp sista tiden. En vän är en person du kan vända dig till för att få hjälp och som kommer att säga ja innan du frågat färdigt. Inga om och men.. Spelar ingen roll om hon ber dig för ett lån av en tröja eller skjuts hem, är det äkta vänskap så ska inget vara så stort begärt. 


Vad är en vän för dig?


Kommentarer
Sandra

Jag instämmer helt min vän. Du är verkligen än vän för livet och bidrar med så mycket positivt i mitt liv och i vardag. För att upprätthålla en vänskap så gäller det att få ge och ta och då menar jag i vishet, i omtanke och uppoffring. Det gäller att se till varandras behov och finnas till för varann, när som helst på dygnet även om vi behöver offra vår skönhetssömn ;-). Jag avskyr när vissa räknar vad de har gjort för tjänster som att skjutsa någon och förväntar sig exakt samma sak av sina andra vänner. Istället kan jag tycka att få finnas till i vått och torrt och visa ärlighet är den största generöshet man kan erbjuda i vänskap. Sen om man bjuder hem en kompis ett antal gånger på mat och har funnits där som stöd så kan jag tycka att det minsta man kan göra är att visa tacksamhet genom t.ex att köpa en blomma eller bjuda nån gång på fika men tyvärr så svider det för vissa att lägga ut några pengar och inte minst att saker ska ske på andras villkor och sätter tidsramar för när man ska umgås! Då säger jag hejdå vänskap!

2012-02-19 @ 21:39:03
Sara

Leilsohe, jag tror vi alla ibland tänker över vad vänskap egentligen är. Och vem man kan kalla för vän med dess äkta innebörd. Jag tror också vi alla tvivlar ibland, och stundtals kan man känna sig ensam även med vänner omkring sig.



För mig är en vän någon som finns där med hela hjärtat. Som vill ditt bästa och som gläds med dina medgångar och inte dina motgångar. Som puchar dig och tror på dig även då du inte gör det själv.



Jag har hellre en vän som hör av sig ibland och finns där till hundra procent och verkligen bryr sig, än någon som ringer 5 gånger varje dag för att säga att den har varit och handlat eller sett ett program på TV, sånt kan man göra med vem som helst. Det behövs inget hjärta för sånt, men att verkligen fråga "hur är det" och mena varje ord är något bara vänner gör.



En vän är inte den som håller med dig i allt du säger för att hon är konflikträdd, Hon behöver inte ha samma smak som dig, eller ens gilla allt du gillar. En vän kan vara hon som faktiskt ibland ger dig motstånd. Inte för sakens skull, utan för att hon vill ditt bästa. Och för att hon är en egen person. För en vän ska inte vara en sämre kopia av dig - det ska vara någon som du kan kompleteras av.En relation med intressanta disskustioner där man kan lära av varandra, där det inte alltid är den ena som ger och den andra som tar. Utan där båda fr ut något av varandra.



Jag tycker också att en vän är hon som inte är som du är, men som accpeterar dig för den du är. För dina olikheter och svagheter och ändå låter dig vara du, och älskar dig utan att ändra dig.



Jag håller med dig att bland vänner ska det inte finnas snålhet. Det är det värsta jag vet också. Tyvärr finns det för mycket sånt, vissa kan försöka leka "generösa" men man kan lätt genomskåda hur det svider att bjuda på en fika. Eller hur de förväntas att få exakt detsamma tillbaka. Sånt har aldrig funnits mellan dig och mig min flicka. ALDRIG. och det är jag glad för.



Din mamma har rätt i att man kan räkna sina närmaste på en hand, och mina fem fingrar är till och med för många för att räkna dem som jag verkligen håller närmast hjärtat. Men du finns alltid. Oavsett vad är du alltid min bästa och ett finger inte räcker för att räkna din plats ger jag dig hela handen, sen den dagen du kom in i klassrummet.

2012-02-20 @ 15:40:27
lk

Japp Sandra det stämmer man måste verkligen kunna ge och ta och det behöver inte vara alls på samma sätt. Det räcker med att veta att man finns där för varandra.och det gör vi verkligen Sandra. Du e sån jag träffar varje dag o gör vi inte det så plingas det för fullt på telefonen. Och om Man inte hörts en dag så,är det konstigt o ovanligt för vår relation.Det kallar jag vänskap. Att inte bara säga att man finns där utan verkligen finnas där varje dag. Inte för att man behöver höras varje dag men det gör vi iaf.det blir så lätt med allt annat och man blir den första att berätta saker för o man hinner inte riktigt glida.isär. tack vare uppsatsen oxå som fört oss närmare än ngnsin.Fastän det inte kanske varit så sen dag 1 men nu har man sett mkt annat under den sista tiden o fått ett helt annat tänk. Ibland behöver man storm för att se vad som gömmer sig bakom och det är vad som hänt m vår vänskap.jag har sett hur mkt du älskar skyddar o respekterar mig och hur mina ögon för dig växt enormt. jag har svårt att välkomna in en bra vän men jag kan stolt säga att du bevisat att du förtjänar den platsen hos mig. Det har du sannerligen Sandra.

2012-02-20 @ 17:29:28
lk

Åhh Sara vad du är klok o vältalig. 2 av de starkaste egenskaperna som jag gillar starkt hos dig. För att inte tala om din ödmjukhet genorositet. Du är en av de.vännerna som man stolt o glatt presenterar familjen o de närmaste för eftersom du representerar med ett så gott föredömme.när det gäller tradition och moral hamnar du och jag i samma tycke. Vi är båda gammaldagsa och föredrar att man hellre är svår och respekfylld som person än svag och lätt. Det är ngt sällsynt numera tyvärr. Du förstår vad jag.menar. Du har en hög social intelligens som få men ingen är perfekt. Alla har vi brister. Ibland kan dessa komma i efterhand och ibland kan dessa få en att glida isär. Men med din godhet och vänskap är detta inte möjligt för oss.det räcker att man får höra din röst o se ditt face så blir allt magiskt. Du har den förmågan. Fast än vi tycker olika om saker så är det inget problem för oss. Jag kommer aldrig glömma att du faktiskt var min allra första bästa vän så sent i livet som bara för ett par år sedan. Det är något jag är väldigt stolt över Sara.

2012-02-20 @ 17:41:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brightenladies

Här får ni en inblick i hur två tjejers värld ser ut. Genom att ta del av flera års erfarenhet och kunskaper som vi har inom olika områden så vill vi dela med oss. Alla resor vi åker, skönhetstips vi skriver om, mat och bakverk vi skapar samt vad som följer oss i vardagen och mycket mer!

RSS 2.0